حیات وحش کوه دنا


گروه کوهنوردی شهید جمشید نادری سمیرم

Mountaineering Group, Shahid Jamshid Naderi Semirom

 

حیات وحش دنا معرف سیمای جانوری زاگرس است. خرس‌های قهوه‌ای بزرگ، كبك‌های عظیم‌الجثه دری، انواع عقابها و كركس‌ها، پلنگ، گرگ، انواع گربه‌های وحشی- به ویژه گربه وحشی سیاه گوش كه تا كنون تصور می‌شد تنها در البرز زندگی می‌‌كند- همه را در دنا می‌توان مشاهده نمود. در منطقه حفاظت شده دنا، امكان دیدن پرنده بسیار زیبا و نادر هما- با پرواز آرام و پر شكوهش- بیش از هر جای دیگر است. هما در پرتگاه‌های بسیار بلند آشیانه می‌سازد. جانورانی مانند سمور، راسو و سنجاب ایرانی- كه از زیباترین سنجاب‌های جهان است و در احیای جنگل بلوط نقش اكولوژیك بسیار مؤثری دارد- به وفور در دنا دیده می‌شوند.
پرندگانی از قبیل شاهین، بحری، كبك، سنگ چشم، كمر كولی، انواع چكاوكها و سهره‌ها در دامنه‌های دنا زندگی می‌كنند. تعداد كبك دری در قله دنا بسیار زیاد است. گله‌های بیش از ده تایی كبك دری در طول یك روز راه‌پیمایی بارها دیده می‌شوند. شنیدن صدای دلنواز این پرندگان در دنا- بیش از هر موسیقی و آهنگی- روح آدمی را صیقل می‌دهد.
در طول سه سالی كه از حفاظت دنا می‌گذرد جمعیت جانوران دنا افزایش یافته است. اكنون در دنا برای دیدن خرس و بز و یازن نیازی به دوربین چشمی نیست.هما نادرترین پرنده جهان، در پرتگاه‌های دنا آشیانه می‌سازد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:,ساعت 17:1 توسط اسماعیل نادری سمیرمی| |


Power By: LoxBlog.Com